Alla inlägg under januari 2012

Av underthesky - 25 januari 2012 15:44

När företagen i dag investerar sina stora vinster investeras de i rationalisering och effektivisering i stället för att anställa fler människor. Om man med bibehållet skattetryck växlar över från skatt på att arbeta eller anställa folk (inkomst av tjänst, arbetsgivaravgift) till att i stället beskatta företagens vinster skulle det bli betydligt mer intressant att anställa människor i stället för att köpa in fler maskiner. Detta skulle även vara till stor fördel för företagen eftersom företagen blir med flexibla, det är lättare att ställa om människor mellan olika arbetsuppgifter än att göra samma sak med maskiner.

Denna förändring bör naturligtvis inte genomföras till 100%, eftersom det skulle drabba vissa branscher väldigt hårt medan andra nästan helt skulle slippa skatt.

I förlängningen skulle man kunna tänka sig att växla över ännu ett steg, från att beskatta vinsterna till att beskatta råvaruutnyttjande och miljöbelastning.

Detta skulle ge ett mer uthålligt samhälle, både för medborgarna och för miljön.


Av underthesky - 25 januari 2012 03:56

Tjo!

Skoj att du hittade hit, jag tänkte börja blogga här på bloggplatsen, eftersom jag just nu har enormt svårt att sova. Därför tyckte jag namnet underthesky passade bra på min blogg. Hoppas att du skall trivas här hos mig och att vi skall kunna komma överens ;-) Det är nog ganska lungt eftersom jag är relativt snäll för det mesta. Jag bits inte, så mycket är säkert.


Vad kommer jag skriva om här då tro? Jo, jag tänkte berätta lite om mitt liv och om min vardag. Det händer mycket ibland, medan det under andra perioder händer väldigt lite. Så kan det vara, och så känns det som det är just nu. Skall ta en macka och krypa ner i sängen igen, får väl se om det blir lättare att sova sen.


Hej då!

/S

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards